Czy kolor ma znacznie?

Czy kolor ma znacznie?

Czy jest różnica między sześciennym opakowaniem w kolorze zielonym, a sześciennym opakowaniem w kolorze czerwonym?

 

Większość powie, że nie – wszak kolor to nie żadna różnica. Bez wątpienia jest to bardzo błędne rozumowanie. Poszczególne barwy pełnią istotną rolę w życiu każdego człowieka. Odpowiedni dobór koloru opakowania ma wpływ na to, czy produkt zyska popularność czy też obsiądzie kurzem leżąc na sklepowej półce. Mieszaniny barw pozwalają sterować reakcjami odbiorców – jedne zniechęcają do kupna, a inne niemal krzyczą „weź mnie”.

 

Skoro wiemy, że barwy wpływają na ludzkie zachowanie, możemy to wykorzystać w praktyce. Kolor, zaraz po kształcie to pierwszy bodziec, jakie odbiera konsument zerkając na sklepową półkę. Odpowiednio dobrany przyciągnie tłumy. Projektując opakowanie musimy wziąć pod uwagę zarówno psychologię barw jak i rolę kolorów w danej kulturze.

 

Przyjrzyjmy się kilku najpopularniejszym kolorom.

 

1. Kolor czerwony, zwłaszcza ten jaskrawy, wykorzystywany jest głównie przy tworzeniu haseł promocyjnych – nie tylko rzuca się w oczy, ale również przykuwa uwagę. Czerwień jest nie tylko symbolem miłości, ale również energii i niebezpieczeństwa. Marką wykorzystującą tą barwę jest np. Coca-Cola.

 

2. Kolor zielony kojarzy się z harmonią, świeżością, naturą oraz… bezpieczeństwem. Opakowania w tym kolorze wskazują na produkty ekologiczne.

 

3. Kolor błękitny w kwestii odczuć podobny jest do wspomnianej już zieleni – kojarzy się z czystością i świeżością. Barwa ta najczęściej wykorzystywana jest do promocji produktów higienicznych oraz kosmetyków.

 

4. Kolor żółty przyciąga uwagę. Bez wątpienia kojarzy się z promienistym słońcem, plażą, ciepłem i wakacjami. Bije od niego wyjątkowy optymizm.

 

5. Kolor czarny, mimo że kojarzony z żałobą i smutkiem, jest również utożsamiany z klasą, stylem, elegancją i luksusem.